Bu mektûb, seyyid Enbiyâ-i Mankpûrîye yazılmıştır
Nafile Namazlar Cemaat İle Kılınır mı? Nâfile nemâzları cemâat ile kılmak câiz olmadığı bildirilmekdedir:
Bizleri, Peygamberlerin en üstününe uymakla şereflendiren ve dinde bidatler çıkarmakdan koruyan yüce Allaha hamd olsun! Dalâlet, sapıklık yuvalarını yıkan ve hidâyet sancağını dalgalandıran Resûle ve Onun temiz Âline ve seçilmiş Eshâbının hepsine salât ve selâm olsun!
Zemânımızda âlim olsun, câhil olsun, müslimânların çoğu, nâfile ibâdetleri yapmağa çok önem veriyorlar Farzları yapmakda gevşek davranıyorlar Farzların içinde bulunan sünnetleri ve müstehâbları gözetmiyorlar Nâfilelere kıymet veriyorlar Farzları aşağı görüyorlar Farz nemâzları müstehâb olan zemânlarında kılan yok gibidir Sünnet olan cemâatin çoğalmasına, hattâ nemâzı cemâat ile kılmağa aldırış etmiyorlar Farzları, gevşeklikle, üşenerek kılmakla, vazîfeyi bitirdiklerini sanıyorlar Aşûre gününe, Berât gecesine, Receb ayının yirmiyedinci gecesine ve bu ayın, Regâib gecesi dedikleri ilk Cuma gecesine çok önem veriyorlar Bu zemânlarda, büyük cemâatlerle nâfile nemâzlar kılıyorlar Bu cemâatleri iyi ve güzel sanıyorlar Bunların, şeytânın aldatması olduğunu, günâhları sevâb olarak gösterdiğini anlıyamıyorlar Şeyh-ul-islâm Usâmeddîn İsferâînî Hirevî (rahmetullahi teâlâ aleyh), (Şerh-i Vikâye hâşiyesi)nde, (Nâfileleri cemâat ile kılmak ve farz nemâzları cemâatsiz, yalnız kılmak, şeytânın aldatmalarından biridir) buyuruyor
Nâfile nemâzları cemâat ile kılmak mekrûh, kötü olan bidatlerdendir Son Peygamberin ((SAV)), (Bir kimse, dînimizde bulunmıyan birşeyi, meydâna çıkarırsa, o şey kötüdür) hadîs-i şerîfinde bildirdiği bidatlerdendir
Nâfile nemâzı cemâat ile kılmanın mekrûh olduğu fıkıh kitâblarının çoğunda yazılıdır
Herkes çağrılır, büyük cemâat yapılırsa, mekrûh olur diyenler de vardır Buna göre, herkese haber vermeden, câmiin bir köşesinde, bir iki kişi cemâat ile kılarsa mekrûh olmaz Üç kişi kılarsa mekrûh olur ve olmaz da diyenler oldu Dört kişinin cemâat ile nâfile kılması, sözbirliği ile mekrûhdur denildi Doğrusu böyledir diyenler de oldu
(Sirâciyye) fetvâ kitâbında, terâvîh ve güneş tutulması nemâzlarından başka olan nâfileleri cemâat ile kılmanın mekrûh olduğu bildirilmekdedir
(Gıyâsiyye) fetvâ kitâbında, Şeyh-ul-imâm Serahsî (rahime-hullah) buyuruyor ki, (Nâfile nemâzı cemâat ile kılmak, Ramezândan başka zemânlarda, herkes çağrılırsa, mekrûh olur Bir iki kişi imâma uyarsa mekrûh olmaz Üç kişi olursa şübhelidir Dört kişi olursa, sözbirliği ile mekrûh olur) dedi
(Hülâsa) kitâbında, (Nâfile nemâzı cemâat ile kılmak, herkesi çağırarak olursa, mekrûhdur Ezân ve ikâmet okunmadan, câmiin bir köşesinde kılınırsa, mekrûh olmaz) diyor
Şems-ül eimme-i Hulvânî buyurdu ki, (İmâmdan başka üç kişi ise, sözbirliği ile mekrûh olmaz Dört kişi ise, mekrûh olur da denildi, olmaz da denildi Fekat, mekrûh olması dahâ doğrudur
Şâfi'î fetvâlarında, nâfile yalnız Ramezânda cemâat ile kılınır Herkese haber verilirse, yanî ezân ve ikâmet okunursa, bu da mekrûh olur Kimseyi çağırmadan ve bir iki kişi kılarsa mekrûh olmaz Üç kişi olursa, şübhelidir Cemâat dört kişi olursa, sözbirliği ile mekrûh olur) diyor
Böyle haberler dahâ pekçokdur Fıkh kitâbları bu haberlerle doludur Sayı bildirmiyerek mekrûh olmaz diyen bir haber işitilirse, bunu yukarıda bildirdiğimiz gibi anlamak lâzımdır Genel olarak bildirileni, şartlı olarak anlamalı, iki üç kişi için câiz olduğu bildirilmişdir demelidir Çünki, hanefî mezhebindeki üsûl kitâblarında, şartsız olarak bildirilen, şartsız bırakılır ise de, şartsız bildirilen haberlerden, şartlısını anlamak câiz, hattâ lâzım olduğu da bildirilmişdir Şartlı olarak anlamadığımızı, şartsız olduğunu anladığımızı bir an için düşünürsek, bu şartsızlık yukardaki şartlı haberlere aykırı olur İki kuvvetli haber, birbirini bozmuş olur Hâlbuki, bu iki haberin kuvveti eşid değildir Çünki, mekrûh olduğunu bildiren haberler hem dahâ çokdur, hem de beğenilmiş ve fetvâ hâlini almışlardır Câiz diyen haberler böyle değildir İki haber de kuvvetlidir dersek, birşeyin hem mekrûh, hem de mubâh olduğunu bildiren haberler olunca, mekrûh olduğu kabûl edilir Böylece ihtiyât gözetilmiş olur (Üsûl-i fıkh) âlimleri böyle buyurmuşdur
Yukarıdaki açıklamalardan anlaşıldı ki,
Aşûre günü ve Berât ve Regâib geceleri, câmilerde toplanarak cemâat ile nemâz kılan yüzlerle kişiler, bu toplantılarla sevâb kazandıklarını sanıyorlar ise de, bunlar fıkh âlimlerinin sözbirliği ile mekrûh dedikleri işi işlemekdedirler Mekrûhu iyi bilmek ise, büyük cinâyetlerdendir Çünki, harâmı mubâh bilmek, küfr olur Mekrûhu mubâh bilmek, ondan bir basamak aşağıdır Bu işin çirkinliğini iyi anlamalıdır Mekrûh olmakdan kurtulmak için, ezân ve ikâmet okumadıklarını ileri sürüyorlar Evet, ezân okumayınca mekrûh olmıyacağını bildiren birkaç haber vardır Fekat, bir iki kişi olmak ve câmi'in bir köşesinde kılmak şartı ile mekrûh olmaz demişlerdir Böyle olmazsa, bu âlimlere göre de mekrûh olur Haber vermek, yalnız ezân ve ikâmet demek değildir Birbirlerine söylemekle de olur Böylece binlerle kimse, nâfile kılacaklarını birbirlerine yaymakdadırlar Aşûre günü ve sayılı zemânlarda mahalle mahalle, birbirlerine haber veriyorlar Filân şeyhin, filân imâmın câmi'ine gidelim, cemâat ile nemâz kılınacak diyorlar Böyle haberleşmek, ezândan ve ikâmetden dahâ kuvvetli olmakdadır Haber vermek şartı, tâm yerine gelmekdedir Haberleşmenin ezân ve ikâmetle olacağını açıklıyan birkaç habere uysak bile, yukarıda bildirdiğimiz gibi, bir iki kişinin câmi köşesinde kılması şartı da vardır
Şunu da bildirelim ki, nâfile ibâdetleri gizli yapmak lâzımdır Böylece, riyâ ve gösteriş tehlükesi olmaz Cemâat ile kılmak böyle değildir Farzları açıkca yapmak, herkese göstermek lâzımdır Çünki farzlarda gösteriş lekesi olmaz Bunları cemâat ile kılmak, bunun için uygundur Bundan başka, cemâatin çok olması, fitne uyandırır Bunun içindir ki, Cuma nemâzında sultânın veyâ vekîlinin bulunması şart olmuşdur Böylece, fitne çıkmak tehlükesi ortadan kalkmış olur Bu mekrûh cemâatlerde fitne uyanma korkusu dahâ çokdur Bu bakımdan da, bu toplantılar, islâmiyyete uygun değildir Yasakdır Hadîs-i şerîfde ((SAV)), (Fitne uykudadır Bunu uyandırana, Allah lanet eylesin!) buyuruldu Bütün bunlardan anlaşılıyor ki, islâm vâlîlerinin, hâkimlerinin ve koruyucu kimselerin, böyle toplantıları dağıtmaları lâzımdır Bunun için sıkı davranmaları, sıkışdırmaları yerinde olur Böylece, fitneye yol açan bir bidat, ortadan kaldırılmış olur Herşeyin doğrusunu Allahü teâlâ bildirir Doğru yolu gösteren ancak O'dur
728